Telo

streda 8. októbra 2014

# Food - pár slov na úvod #

Takže som späť. Celý september nič. Ospravedlňujem sa, ale ja som už raz takej povahy (kozorožec), proste musím mať chuť, ako sa vraví :) Priznám sa, že to bol trochu hektický mesiac a niektoré veci som si musela ujasniť, opustiť, nechať uležať a zas prijať niečo iné, veď to poznáte ;) Tak a teraz o tom, čo som si pripravila. Rozhodla som sa Vám trochu ukázať môj jedálniček. Ten sa od leta 2014 dosť podstatne zmenil. Nejako ani neviem ako som sa rozhodla začať "zdravšie žiť". Čo sa týka pohybu a športu, to je u mňa samozrejmosťou už pár rokov, ale stravu som nikdy neriešila a išla som si chipsy, čokoládky, keksíky, koláčiky, v škole pečivko, treska, pašteka, rožky veď to poznáte :D V poslednej dobe som sa však začala zaujímať aj o stravu a povedala som si DOSŤ. Nešlo ani  tak o to, že by som chcela schudnúť, keďže už od 16-tich mám nemenných 50 kíl, +/- 1 kilo hore dole, podľa toho, či sa vykakám alebo poriadne napapkám. Jednoducho zrazu si uvedomíte, že chcete žiť zdravo. Začala som čítať mnohé články a internetové stránky. Tých informácii je veľa, veľmi veľa a človek sa v tom doslova stratí, ale s trochou sedliackeho rozumu sa dá vybrať tá zlatá stredná cesta. Nevravím, že nikdy nezhreším. Je to pre mňa občas ťažké odolať, ale ako sa vraví, vaše zdravie a vitalita stojí na vašich ZVYKOCH. Zvyk je napríklad to, že každý deň zjete zeleninu a ovocie. To, že si raz za čas dáte koláčik alebo čokoládku vás nezabije. Horší prípad by bol, ak by to bolo naopak. Netreba si zase odopierať za každú cenu. Život je predsa o tom vychutnať si občas aj to "nezdravé", ale s mierou a nespraviť z toho zvyk. Napokon, keď sa už raz dáte na cestu zdravého životného štýlu, telo si postupne samo začne pýtať to zdravé a zrazu zistíte, že máte problém zjesť celú Margot na jedno posedenie, lebo je pre vás nejako extra sladká, čo by sa vám v minulosti nestalo :)






Stručný základ môjho jedálnička 

- preferujem zdravé tuky (olivový olej, kokosový olej, avokádový olej, konopný olej, kvalitná bravčová masť, husacia masť, kvalitné domáce maslo-žiadna Palma, Veto a podobné gebuziny...)
- rôzne oriešky (mandle, kešu, lieskovce, makadamiové, para orechy, okrem arašidov)
- z mliečnych výrobkov preferujem domáce vajcia, kyslá smotana, smotana na varenie, plnotučné jogurty s čo najnižším obsahom sacharidov a najvyšším obsahom tukov, tvrdé syry (gouda, eidam, parmezán), hermelín, nepasterizované domáce kozie mlieko, kefír, plnotučný tvaroh...

- dostatok ovocia (s ovocím to však netreba prehánať), preferujem tmavé bobuľovité ovocie (maliny, černice, čučoriedky, borovnice), ale v podstate aj všetko ostatné sezónne ovocie (jablká, hrušky, marhule, slivky) každé ovocie má špecifické vitamíny pre naše telo

- veľa zeleniny (nebudem to tu vypisovať, každý si vie predstaviť, chcem však poukázať na jedenie avokáda, ktoré je veľmi zdravé a obsahuje zdravé tuky)


- čo najmenej sacharidov, škrobu, rafinovaných cukrov: to znamená minimum sladkostí, bielej múky (priznám sa, že ešte si neviem svoj život predstaviť bez chleba, ale začala som ho podstatne obmedzovať a dávam prednosť špaldovej múke), zemiakov, ryže, ovsených vločiek....

- ak dostanem chuť na sladké, dám si horkú čokoládu, jogurt so škoricou, brusnicami a orieškami alebo s medom, domácim džemom.... áno hreším :D

- dôležité sú aj ryby aj keď k tým si hľadám ťažšie cestu, lebo ryby veľmi nemusím, chystám sa však zaobstarať si olej z treščej pečene (zabezpečuje optimálny pomer omega 3 a 6 mastných kyselín) 
- mäso- mám to šťastie, že doma chováme sliepky, takže mám domácu hydinu, občas ale zaskočí aj tá kúpená, ale snažím sa zohnať kvalitu aj keď pri kúpnom mäse si človek nie je nikdy istý. Jem aj hovädzie a bravčové.

- snažím sa nejesť polotovary, paštéty a všetko, čo je už vopred spracované a má trvanlivosť do konca sveta :D

- pijem prevažne vodu z vodovodu s citrónom, minerálky, čaje (hlavne zelený, ale v poslednom čase som sa namotala na rôzne sušené čajíky, hlavne sa snažím nepiť tie z vrecúšok, ale sypané čaje), smoothies (aj keď to by som skôr zaradila k ovociu, ale dokáže zahnať smäd)... cola, mirinda a podobné gebuziny som nemusela ani predtým, keďže sa z toho nedá ani poriadne napiť :D


- a možno Vás zaujíma názor na kávu- áno, kávu pijem, ale len 1-krát za deň aj to nie každý deň, len keď mám chuť a mám cestu okolo mojej obľúbenej kaviarne Cafe Dias v Pantarhei a bez cukru. Týmto pozdravujem zamestnancov, lebo už am chodím ako na klavír.


Takže toľko asi v skratke. Je to len ten základ, čo ma napadol a ak máte otázky, pýtajte sa. Budem postupne pridávať fotky môjho jedálnička a nejaké recepty. V podstate by sa dala moja strava prirovnať k Paleo, ale nie je to úplne to isté. A zistila som, že ani neviem ako, ale začala som preferovať v rámci tohto celého delenú stravu. To znamená, že k mäsu si dám len zeleninu. Odkedy to takto robím, nemám problémy s trávením a nie je mi "ťažko" po jedle. Avšak musím sa priznať, že papkám aj tzv "chetmeaals". Keď idem von a všetci jedia pizzu, tak si dám aj ja, ale nezjem celú, dám si 2 kúsky a namáčam do olivového oleja. Je to o kompromisoch, vynaliezavosti a o menšom zle ;)

Čo sa týka chudnutia, nikdy mi primárne o to nešlo. Ja mám skôr potrebu pribrať, avšak na svalovej hmote, nie na sadielku, preto sa snažím cvičiť a jesť. Viem však, že mnoho ľudí ide podobný typ stravy s rovnakými princípmi a to: 1.zdravé tuky 2. 1g bielkovín na kg hmotnosti a 3. minimum sacharidov a spolu s cvičením dosiahli pekné výsledky.
Dole uvádzam pár odkazov na e-stránky z ktorých čerpám informácie a ktoré ma priviedli k tejto strave :)

Užitočné čítanie

http://www.martavargova.sk/strava/tuky-oleje-masti/ - naozaj skvelý blog o tomto type stravy, kde dostanete aj pekne vysvetlené, čo prečo, ako (pridávam článok o tukoch, lebo tu Vám visí asi najväčší otáznik)
http://www.vladozlatos.com/blog/clanky-o-zdravi/spoznajte-prejavy-hormonalnej-nerovnovahy-test.html - na tomto blogu nájdete množstvo informácii a hlavne v širších súvislostiach, pridávam odkaz na na 2 články: jeden je o tom prečo sú tuky pre nás dôležité a druhý je o tom podstatnom, čo ovplyvňuje celé naše telo, to ako vyzeráme, ako sa cítime- hormóny.


foto zdroj: internet
by: Katy

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára