Telo

nedeľa 18. mája 2014

Trampoty s akné a moja cesta k prírodnej kozmetike

    Priznám sa že, za posledný polrok sa zo mňa postupne, ale isto stáva (ako to nazvala jedna česká blogerka) zelený mozog/ hlava. Ani neviem presne ako a kedy to začalo. Ale podnetom pre vstúpenie do prírodnej kozmetiky sa stalo moje neverending akné. Najhoršie na tom je, že ako 15-ročná som nemala také problémy s pleťou ako za posledné cca 3 roky (mám 21). Samozrejme, sú horšie problémy, ktorými ľudia trpia, o tom nemusíme ani diskutovať, ale každá žena si prizná, že mať zdravú a peknú pleť je polovica úspechu. Žiaľ, nie vždy nám to je dopriate. Nevadí, ja totiž zastávam názor, že všetko "zlé" nás má v živote niečo naučiť, má nás to niekam posunúť. Mňa to posunulo k prírode, za čo som veľmi rada. Aj keď prehrešky ešte robím, ale som už tak na 60% zelený mozog :)



    Vrátim sa ale k akné. Začalo sa to cca pred troma rokmi- maturitný ročník, stužková sa blíži a moja tvár sa menila na nepoznanie. Nikdy som nemala bezchybnú tvár, ale to, čo sa mi  na nej začalo v tom období objavovať, bolo otrasné. Samozrejme, okolie si to hneď všimlo a každý deň som bola bombardovaná otázkami, čo mám s pleťou, či som niečo pojedla, čo sa so mnou deje. Poviem Vám, bolo to hrozné a veľmi nepríjemné. Stužkovú som prežila vďaka perfektnému mejkapu mojej najlepšej kamošky, ktorá mi akné veľmi slušne zakryla. Avšak toľko omietky som nikdy na sebe nemala :D Po stužkovej som sa rozhodla ihneď navštíviť dermatologičku. Nesľubovala som si od tejto návštevy veľa, myslela som si, že ma pošle domov s tým, že to sú len pubertálne hormóny. Na počudovanie, to tak nebolo a zahájila u mňa liečbu Roaccutanom (samozrejme, najprv tomu predchádzala pulzná liečba antibiotikami, ktoré nezabrali). Čo sa týka Roaccutanu, dalo by sa o tom napísať niekoľko strán, tak len v skratke.

Roaccutane obsahuje liečivo izotretinoín. Je to derivát vitamínu A (vysoké dávky vitamínu A, preto je nevhodné s ním ísť na slnko, do solárka) patriaci do skupiny liekov nazývaných retinoidy. Roaccutane sa používa na liečbu ťažkých foriem akné (ako nodulárne alebo hrčovité akné alebo akné s rizikom vzniku trvalých jaziev), ktoré sa nezlepšuje po iných druhoch liečby akné, vrátane perorálnych antibiotík. 
Liečba liekom Roaccutane musí prebiehať pod dohľadom dermatológa (lekára, ktorý sa špecializuje na liečbu kožných problémov). Roaccutane sa nepoužíva na liečbu akné, ktoré sa vyskytuje pred pubertou alebo u detí mladších ako 12 rokov. 
Čo sa týka vedľajších účinkov, je ich hodne veľa a nechcem to tu celé kopírovať. Zadajte do googlu a čítajte. Zaručujem, že zostanete zdesení. Priznám sa, že keď som si ich prečítala, krabičku som na týždeň odložila, s tým, že ich brať nebudem. Avšak, možno už tušíte, čo sa po týždni stalo. Áno, začala som ich užívať. Áno bolo to aj preto, že som sa už na seba nemohla pozerať, ale hlavne, tie vyrážky sa pomaly začali spájať jedna do druhej a tá bolesť bola neznesiteľná. Vtom čase som už bola tak zúfalá, že som si tvár potierala Alpou, ktorá mi tu bolesť aspoň trochu znecitlivila. Z vedľajších účinkov, ktoré som tak veľmi očakávala, sa u mňa chvalabohu vyskytla len extrémne suchá koža na rukách a perách (2 pomády týždenne, fakt nesrandujem). Liečbu som prežila a po necelých piatich mesiacoch som sa pýšila tvárou ako detská prdelka a to doslova. Čo sa týka mojej starostlivosti o tvár po ukončení liečby a počas nej tak to bolo: na umývanie tváre: mydlo z drogérie, a každé ráno aj večer krém Skinoren, ktorý mi tiež predpísala kožná.       Bohužiaľ, moje nadšenie však trvalo len do cca októbra/ novembra minulého roka. Kedy sa mi akné začalo veľkou rýchlosťou tvoriť opäť. A tu sa začína moja cesta do sveta prírody a prírodnej kozmetiky, kedy som si povedala, že podobné svinstvo ako Roaccutan už nikdy brať nechcem. Začala som hľadať, čítať, googliť a postupne som sa dostávala na rôzne blogy, kde sa čoraz viac objavovala prírodná kozmetika. Až som si jedného dňa povedala, že to skúsim a objednala som si arganový olej od Akamuti (o ktorom Vám napíšem niekedy inokedy v recenzii). Moje pátranie a vzdelávanie pokračovalo a ja som postupne čítala o tom, aké svinstvá sa pridávajú do chemickej kozmetiky, dezodorantov, šampónov a my hlúpi ľudia, si za to ešte platíme. Nechcem to tu viac rozoberať, každý má právo kupovať a užívať produkty, aké on sám chce. A určite nikto nechce zámerne škodiť svojmu zdraviu. Myslím však, že niekedy je dobré sa pozastaviť a porozmýšľať, čo to vlastne kupujeme, jeme a čabeme na seba. Ja mám tento prvý krok už za sebou a som veľmi rada a dúfam, že sa k prírode bude obracať stále viac a viac ľudí. A nie len pre ich dobro, ale aj pre dobro planéty a všetkého živého na nej. Peace :)
by: Katy 

3 komentáre:

  1. No ber to z tej lepšej stránky, ja som mala akné nejakých 10 rokov, možno aj viac, ešte aj na vysokej škole...tiež som nakoniec skončila pri Roaccutane a síce akné som sa zbavila, problematickú pleť mám žiaľ stále, ale samozrejme je to podstatne lepšie ako kedysi. Prírodnú kozmetiku používam už pár rokov, dovolím si povedať, že som ju začala používať skôr, než to bolo tak "in" :) Ale v princípe mi tento trend nijak nevadí, podstatné je čítať zloženie a nie len vyhlásenia popísané na produktoch a reklamných letákoch :)
    Tiež som si nakoniec aj založila blog o prírodnej kozmetike, i keď teraz som už "presťahovaná" na novom (samozrejme tiež o prírodnej kozmetike) :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Tak ja odkedy som skoncila skolu a nemam ziadne stresy tak sa mi akne zlepsilo. Musim vyklopat na drevo :D Ja ale nemam mastnu plet ani rozsirene pory, akne sa mi tvori z nejakych vnutornych pricin a asi velakrat aj zo stresu. Momentalne som v takej faze, ze ma to ani netrapi a odkedy zacali horucavy chodim bez mejkaku a s flakmi a sem tam nejakou vyrazkou a je mi to jedno :) Prirodnu kozmetiku somzacala pouzivat aj kvoli akne, ale pomaly zistujem, ze aj keby som sa zajtra zobudila s cistou pletou, pouzivala by som ju nadalej a hlavne konecne nekupujem hluposti, ktore som uz nemala v kupleni kde ukladat :D

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Moje akné bolo asi najhoršie práve počas vysokej školy, veľa sa na stave pleti podpisuje aj stres, ale dlho som si to neuvedomovala. Mne najviac pomohli Duac gél a Zineryt, tie dostali moju pleť do obstojnej kondície, ale akné sa mi furt vracalo, takže som pátrala po príčine a zistila som, že to robia hlavne čistiace gély, takže som prešla na čistenie pleti mydlom Dove alebo detským mydlom, zatiaľ som skúšala Dove, ktoré pleť nevysušuje a môžem povedať, že akné sa ma konečne pustilo, teda už predtým to bolo lepšie lebo som zásadne upravila stravu, žiadne mliečne výrobky okrem masla, miesto kávy pijem zelený čaj, vyprážam ak tak len v olivovom oleji, žiaľ iné môj žalúdok neznesie, nejem takmer vôbec chipsy a nič mastné, takže ono je to asi kombinácia všetkého dokopy. Jediné, čoho sa furt neviem zbaviť sú fľaky po akné, nie sú to vyrážky, maskujú sa pomerne ťažko a nedá sa ich ničím zbaviť. Vieš mi na to niečo poradiť?

    OdpovedaťOdstrániť